Vés al contingut

Propietat intel·lectual i industrial a la URL

Un dels objectius de l’ORI és sensibilitzar l’entorn universitari sobre la importància que tenen la creació, la protecció i la transferència del coneixement generat a la universitat i, especialment, informar a la comunitat investigadora de la URL de la necessitat de seguir els passos apropiats i en l’ordre correcte per tal d’optimitzar al màxim els esforços invertits en fer recerca.

Amb aquesta voluntat, el següent vídeo ofereix algunes nocions bàsiques de què cal tenir en compte a l’hora de protegir, publicar i transferir resultats.

PROPIETAT INTEL·LECTUAL

En el marc de la Propietat intel·lectual cal tenir present:

• Existeixen els drets d’autor i els drets d’explotació, i cal conèixer en cada cas qui n’és el titular
  • Hi ha diverses maneres de deixar constància de l’autoria d’una obra. Una de les opcions és anar al Registre de la Propietat Intel·lectual de Catalunya.
  • Els drets d’explotació d’una obra estan vinculats al seu “copyright”. El símbol © associat a un nom indica la titularitat de drets d'explotació (tot i que el seu ús no sigui obligatori).
  • A l'apartat de Ciència Oberta s’expliquen les principals nocions a tenir en compte a l’hora de publicar en obert amb llicències “Creative Commons”.

PROPIETAT INDUSTRIAL

En el marc de la Propietat industrial cal tenir present:

• Existeixen diferents títols de propietat industrial (patents, models d’utilitats, marques, etc.) i cal informar-se per saber en cada cas quina és l’opció més apropiada per protegir el coneixement o tecnologia.
  • Les patents son actius intangibles que permeten la transferència de tecnologies a altres entitats i la recuperació parcial de les inversions dedicades a la recerca.
  • A la pàgina web de l’Oficina Espanyola de Patents i Marques i l’Oficina Europea de Patents es poden trobar les patents publicades de la Universitat.

Protegir els resultats de la recerca és sempre un pas previ i necessari per a una possible comercialització. Des de les ORI de la URL assessorem i orientem per trobar quin és el millor mecanisme de protecció i oferim acompanyament a l’hora de gestionar la sol·licitud o el registre de protecció pertinent.