IQS-URL inicia el curs amb la visió inspiradora de la Dra. Ana García-Mina, delegada d'UNIJES

08.10.2024

Dimarts, 8 d'octubre de 2024. El passat divendres 4 d’octubre de 2024, la Dra. Ana García-Mina, delegada d’UNIJES des del gener de 2024, va oferir una conferència inspiradora en què va abordar els reptes i oportunitats als quals s’enfronten avui dia les institucions universitàries, especialment aquelles guiades per la missió jesuïta.

Partint de la “Mínima Companyia” de Sant Ignasi de Loiola, la Dra. García-Mina va instar els assistents a reflexionar sobre el propòsit de l’educació universitària i a imaginar un futur on la missió de les universitats jesuïtes sigui el far que guiï el seu camí. “No podem perdre l’ànima en aquest camí”, va recalcar, subratllant la importància de no oblidar mai els valors espirituals i humans que caracteritzen l’esperit ignasià: servir Déu i els altres amb dedicació i compromís.

La missió universitària davant la digitalització i els nous paradigmes culturals

Durant la seva intervenció, la delegada d’UNIJES va tractar temes crucials com l’impacte de la digitalització en el sistema de valors i la configuració d’un nou paradigma cultural centrat en l’ésser humà. Va destacar que les universitats jesuïtes no només han d’oferir una formació acadèmica de qualitat, sinó que també han de promoure una educació integral que prepari els estudiants per servir a Déu i contribuir al benestar de la societat. Va subratllar que aquesta formació ha d’anar més enllà de l’àmbit tècnic, enfocant-se també en el desenvolupament de competències humanes i espirituals.

La Dra. García-Mina va ressaltar que, en aquest context, l’educació jesuïta no ha de perdre de vista el seu objectiu principal: formar individus que no només siguin competents en les seves disciplines, sinó que també estiguin compromesos amb els altres i amb el servei al bé comú.

Compromís amb la justícia social i l’acompanyament dels joves

Un dels punts més destacats de la conferència va ser el compromís de les institucions jesuïtes amb la justícia social, un tema fonamental en la missió d’UNIJES. García-Mina va recordar les Preferències Apostòliques Universals, entre les quals es troba caminar junt amb els exclosos, cuidar la nostra casa comuna i acompanyar els joves en el seu procés formatiu, sempre promovent una cultura de l’encontre. En citar el Pare Pedro Arrupe, va recordar una de les seves frases més cèlebres: “No tinc por al nou món que sorgeix. M’espanta que puguem donar respostes d’ahir als problemes de demà”. Amb aquesta reflexió, la Dra. García-Mina va instar l’audiència a no quedar-se de braços plegats, recordant que la por a l’error no ha de ser una excusa per a la inacció. “En aquesta tasca, necessitem amistat i complicitat“, va afirmar, subratllant la importància del treball conjunt.

Un altre aspecte rellevant de la seva intervenció va ser l’anàlisi de l’evolució dels estudiants de grau als centres d’UNIJES. La Dra. García-Mina va proposar una reflexió profunda sobre les motivacions, actituds, valors i competències transversals que caracteritzen els estudiants durant la seva formació universitària. Va plantejar qüestions clau com: Quin perfil de graduat esperem a UNIJES? Quin perfil té l’estudiant que ingressa i el que es gradua? Aquestes preguntes van convidar els assistents a reflexionar sobre com les universitats jesuïtes han de seguir adaptant-se per formar professionals competents, conscients, compassius i compromesos amb la transformació social.

Educació al servei del bé comú

A la part final de la seva intervenció, la Dra. García-Mina va reiterar la necessitat que les universitats siguin espais d’acollida i reconciliació, on l’educació estigui sempre orientada al servei del bé comú. “Saber per servir” és, en definitiva, el principi que guia les institucions d’UNIJES en la seva tasca educativa, recordant que el veritable aprenentatge només té sentit quan està al servei dels altres.

L’acte, que va inaugurar les trobades de la comunitat IQS-URL per al curs 2024-25, va comptar amb la presentació del director de l’IQS-URL, el Dr. Salvador Borrós, i la participació de diversos membres del patronat. La presència de la Dra. García-Mina va ser, sens dubte, un estímul per enfortir la vinculació de tota la comunitat universitària amb la missió de la Companyia de Jesús, reafirmant el seu compromís amb la formació integral i el servei a la societat.

Dra. Marta Tena León
Directora de Comunicació i Màrqueting Corporatiu
IQS-URL

Marlen Estévez hi ha estat distingida per la seva trajectòria professional i Coca-Cola Europacific Partners, per la seva contribució empresarial a la paritat de gènere